Sekejap je dah 15 hari berpantang. Tak sempat nk kejam dan celik semula!!(itu cuma perumpamaan yg menunjukkan punye la cpt ms berlalu..oke). Berpantang kali ke-3 ni agak santai(setakat ni..jgn lepaih ni terus harubiru..udah le). Mungkin sbb dh ada experience, bak kate omputih - Alah bisa tegal biasa OR bahasa Jawa Miami nye - Practise makes perfect!!!..Mungkin juga sbb berpantang di rumah sendiri..Mungkin juga sbb baby yg x byk ragamnya..and beberapa kemungkinan lain...Harap-harap panas hingga ke petang - jgn lah hujan di tengahari pulak..

Dalam pada tu, saya mmg tak sabar-sabar nak menunggu hari ke-44 (btw, for the previous confinemant, saya cuma amik 40 hari saje..konon2 tak tau..hehe). Tak sabar nak ke sana kemari 'menyetelkan' beberapa perkara yg tak mampu di settlekan ketika waktu bekerja..

Alhamdulillah, baby Syafi is very well-behave. Tak byk kerenahnya. Cuma kalu dia lapar and ada 'sesuatu' di dypersnye - baru la dia merengek. Tak pon bila Kak Ngah & Abg Long kacau..Kalau berjaga pon mata dia terkebil-kebil tgk kipas or melilau ke sana ke mari. Talking abt Abg Long & Kak Ngah - mmg nampak diorang ni sayang sgt kat baby Syafi. Main sekejap lepas tu mesti nak pi kat baby and cium pipi. Tp Kak Ngah ni extra sket..dia suke cucok pipi and mata baby. Tadi baru je kene rotan kat tangan dengan ayah sebab cubit pipi baby - tu yang tak boleh lepa sikit..bahaya kalau di biarkan..

Pembantu rumahku juga boleh la di harap. Setiap pagi, dia akan buatkan minuman telor ayam kampung, masakkan makanan berpantangku, dan mandikan baby. Tak taulah memang dia rasa itu tanggungjawab dia or sebab saya telah menjanjikan bayaran extra sikit untuk bulan ini. Takpelah, baik saya berfikiran positif sahaja. Walaupon dia ni agak outspoken, saya masih boleh bertahan lagi. Lagipon, dia juga terpaksa kansel untuk balik beraya ke kg halamannya tahun ni di sebabkan saya yg bersalin pada hari raya. Mula-mula, saya tak kisah pon bila dia berkeras nak juga balik beraya - walaupun saya berharap sgt dia batalkan niat sucimurni dia tu. Atas perikemanusiaan dan nasihat maknya (katanya lah..), akhirnya dia bersetuju utk kansel cuti raya dia tu. Sempat pula dia bercerita dgn jiran belakang rumah - dia mengambikira kebaikan dan perikemanusiaan saya selama ni. Memang dari awal dia kata, dia 'betah' bekerja dgn saya. Memang saya tak byk meminta walaupon kadang2 ada juga benda yg tidak memuaskan hati. Paling tak tahan kalau dia asyik nak compare gaji, compare job scope kerja pembantu rumah vs kerja kedai..etc. Saya dengar je..malas nak argue tak tentu pasal. Buat naik kan darah je buat apa. Takda faedahnya pon. Tak taulah sama ada dia berniat untuk sambung kontrak OR tamatkan sahaja pada bulan 2 tahun depan. Malas nak tanya sekarang. Bulan 12 kang baru tanya dia betul-betul. Dan rasanya, kalau pon dia nak sambung, sure dia demand naik gaji lagi. Kemungkinan kenaikan 20% dia akan minta (based on HINT yg pernah di beri)..haha..saya pon tak dapat kenaikan gaji sebanyak tu. 10% pon tak sampai..eh..5% pon tak sampai tau..

Tengok lah macamana nanti...




Comments (12)

On October 9, 2009 at 10:48:00 AM GMT+8 , dido said...

g..sihat? bgusla k.jun bnyk mnolong time pntg..sejuk hati aku dengo..hahaha apa kaitan plk dgn aku ek...
wpun aku rasa kerajinannya mgkin lebih sbb reason yg kedua tu..hihihi
aritu aku ala2 geram je sbb suara dia je yg lebih...hahaha
tulah dia tu mmg ptt bersyukur sgt2sbb dpt ibuk yg tak kisah mcm ko..kalau dia kat aku mesti dia cop aku dera dia agaknye sbb asik kena buat keje rumah ikut aku punye piawaian ISO...

mesti bdk2 berdua tu excitedkan ada baby kat rumah...

nanti habis pntg datang raya rumah eh...wpun bulan raya dah habis... :)

 
On October 9, 2009 at 11:14:00 AM GMT+8 , ms ngantuk said...

hehehe gjie,
aku byk dgr story bibikmu fr dd; agak mencabar kesabaran gak. nasiblah kau n jc baik hati, lembut. kalau keje dgn laki aku, mati tegak bibik tu agaknya!
weh ntah bila aku free nk visit kau. hopefully b4 kau habis pantang. nk ensure si jib tu sihat fully; kang membawa virus lak ke sana!
enjoy the home rest. ala gaji aku pun naik like shit. bibik2 ni sibuk je demand bkn2.

 
On October 9, 2009 at 11:18:00 AM GMT+8 , iekaz said...

ala siannye kak ngah kene rotan.. takpe, biar dia tahu nk tunjukkan kasih sayang, bukannye ngan cubit2 n cocok2 :p.

aku ni yg tgh pening... maid aku nk balik bebetol lps aku beranak.. bley? padahal kontrak dia hbs bulan 6. aku malas nk layan, kalau dia nk balik jugak, biarla dia balk sndiri.. tak kose aku nk layan. saje je la tu nk escape jaga baby.. maid aku tu lagi la tak bersyukur.. gaji dah 500, keje senang jek.. pagi2 anak2 aku gi skolah, dia buat mesyuarat agong parti indonesia smpai aku call berkali2 kat umah pun takde org angkat.. malam kol 8.30pm dah membuta, tak kirala petir bendentum ke ape.. masak jarang2.. umah tetap tunggang langgang.. semua gosip kat condo aku tu ie sape bercerai, sape kene bantai ngan laki, sape bergaduh dia tahu.. haihhh.. pening aku ngan maid aku ni. adik aku slalu padankan aje muka aku sbb aku terlalu bagi muka, tu sbb diorang pijak kepala. tak tahula apa jadi ngan aku kalau aku bebetol xde maid lps dah beranak 3 nanti.. sure huru-hara hidup aku.

nasib baikla maid ko ok.. harap2 ok la buat selama-lamanye.. eh, ko bagi maid ko gaji bape ek skang? aku baru la nk baik hati offer, kalau maid aku stay, aku nk bagi RM600.. tapi since dia gatai nk balik, aku senyap jek

 
On October 9, 2009 at 11:39:00 AM GMT+8 , i am sick of purse said...

kak gg, congrats ya ! syukurla ada orang jaga masa pantang.
nasib baik la bibik tu pandai pikr kan?

kak ika ni mmg majikan yg baik.
saya rekomen la semua indon kerja dgn k ika.

 
On October 9, 2009 at 11:54:00 AM GMT+8 , gjie said...

dd,
hahaha..aku tau sgt kau mmg x puashati dgn dia. bukan ko je..mak and kakaks aku pon begitu. suara dia pon mmg gegak gempita kt umah ni..kalah aku. bebudak ni pon skang bole tahan nakal..suka sgt begadoh.

kay,
it's ok..take ur time..chicken pox tuh kurang2 2 minggu br abes..aku igt nk buat masak sket time dh abeh raye..bole la ajak dd,ikek,ilie,deeda(w/pon dd, n deeda dh dtg..hehe) or sesape yg berhajat nk visit aku n bb..tgk cemane nnti eh..

ikek,
sama la gaji dgn maid aku. aku dpt agak sgt dia nk demand 600 ni. tp maid aku ni tang masak/bercucuk tanam mmg rajin.kengkadang ok kengkadang tu x kene jugak dgn selera jc..aku mmg x kesah sgt psl makan.seme aku balon..buah peria yg dia tanam kt blakang rumah dh bape kali dh dpt di makan..
maid aku skang jarang pi buat miting kt tmn. x sempat dh nk pi..tp semua warga dia yg dok keliling umah aku ni dia kenal..smp makcik blakang rumah ni tudoh dia hasut maid dia soh lari..

if maid ko nak blk, kene la survey2 replacement utk dia. berantakan jugak if xde maid. tp skang ni susah sket nk cari..ntah la..susah2 anto je nursery..

 
On October 9, 2009 at 11:59:00 AM GMT+8 , gjie said...

hajja,
thx..:-)..tu le, nasib la dia bole bertimbangrase sket..if not, susah jugak nk harap mak pulak kt kg..huhu..

 
On October 11, 2009 at 11:36:00 PM GMT+8 , Cik Esu said...

Kak Gjie,
Congrates ye!Untung dapat maid berperikemanusiaan. To Kak Ika, saya cadangkan : garang2 sikit ngan maid tu..
Hihihihi...

Saye tak bercadang nak amik maid bila dah kawen and ada anak in future...sbb baru2 ni dpt berita tak syok pasal maid from somebody closed to me. Maid nye telah meng-accused dia meng-rape maid itu.
Ohh sooo scary!

 
On October 12, 2009 at 9:21:00 AM GMT+8 , gjie said...

ierra,
sebenarnya ok je kalu xde maid. bak kate org, alah bisa tegal biase. tp kan, kalu dh start ada maid & anak pon dh bertambah tu yg rs susah sket kalu diorg xde. mcm my case, both of us keje IT. kengkadang kene dtg memalam buta ke opis..time ni le rs nk sgt maid tu ade..begitu lah ade nye..;-)

 
On October 12, 2009 at 9:46:00 PM GMT+8 , Cik Esu said...

Kak Gjie,
keje IT mmg susah sikit le. mcm bofen kite, keje IT. malam2 kena gi ompis. sampai pagi.tapi kite tak keje IT.so xde la nak kena datang malam2 buta kan. So i guess, ok la kot xde maid nanti...

tapi kalo dah tpakse esok2, taktau la kan.

 
On October 14, 2009 at 8:57:00 AM GMT+8 , mfa said...

Gg congratsss..
chomey nya shiraaa..

okla tu bb tak byk ragam.. sejuk ati mak bapak nya..

hehe.. maid kau byk bunyi jugak kan.. aku rasa sbb kau selalu diam jek and wat tak tahu.. kalau aku mmg tokleh sabar bebenda gini.. tapi kesabaran kau mmg berbaloi.. dia kesian kat kau and jaga kau bebetol.. oklah tu.. nak cari maid yg sgt baguih sgt la susah skang.. yg pandai kang lari pulak.. yg bodoh sgt tu kang buat blood pressure aku naik melambong hahha.. ikut kan jek la..

ira, kalau dah kawin tak pe takde maid.. bukan umah bersepah sgt pun kan.. tp kalau ada bb and kerja dua2 sgt BZ, mmg digalakkan.. sbb kalau kita kemas, anak kita pun mengemas lepas tu.. sure tak larat...

ikek, tu la pasal aku nengok maid kau siap bole peluk2 ngan naddya.. haha.. kalau ngan aku jgn harap..

gg- kalau ada masa nanti aku pun nak join pi umah kau.. tak penah sampai lagik.. mana tau ada org yg sudi menumpangkan aku ke sana (sambil jeling2 kat ikek and kay)
sbb laki ku selalu bz.. :( tgk le keadaan...

take care ggie

 
On October 15, 2009 at 11:30:00 AM GMT+8 , gjie said...

mia,
kau tuka nama anak aku eh?..or ko saje create nick name utk dia..hehe..x kesah la tuh..shira pon sedsap gak bunyi dia..;-)

any weekend if nk dtg no hal..dh abeh raye or pantang pon buleh je..

btw, nk join reunion dak? aku tgh kira bape org yg bole join ni..;-)

 
On October 16, 2009 at 8:47:00 AM GMT+8 , mfa said...

g- oopss.. sorry la.. tetiba lekat lak nama shira tu .. takde niat nak tukar nama anak kau kikiki..
tp sedap gak kan..

reunion kena tgk dulu.. aku and hubby slalu sibuk.. weekend slalu kena cater for MIL gaks.. esp bila dia lama dah tak jln..
susah jadik aku ni..
tgk la camna.. aku kena tgk date and time gak, kalau boleh klang valley lah. tak larat jln jauh2..