Entah apa la nak jadi dengan aku. "Kealpaan" yang terjadi tahun lepas tidak langsung dijadikan pengajaran. Blame it on him!!..Huhh..Tapi tu lah..kalau dah RM100 tuh bukan rezeki kami, nak buat macamana..Menangis airmata darah sekalipun, tidak boleh nak mengubah apa yang dah terjadi..Kun fayakun..

Tahun lepas, kami didenda RM100 sbb lambat sehari renew the maid's permit. Itulah padahnya kalau suka buat kerja last minute. Padahal 2-3 kali jugak ku belek2 passport dia nak make sure yang due date tu tak terlepas..tup2 bila pegi imigresen, baru lah perasan yang permitnya udah mati the previous day..Konon buat sendiri sbb nk save - ye lah, kalau agent yg buat, dia charge -+ RM100 gak la..ye, RM100 tu bukan rezeki kami NOR the agent. Sila terima kenyataan itu.

Tahun ini dan pada hari ini, baru aku perasan permit (bukan pasport ya) dh expired on 10NOV09. Hampes!!. I've concentrating on the passport expiry terlupa yg permit tu x sama date expiry dgn passport. Mmg berkali-kali juga ku check passport tu untuk mengelakkan dari terjadi perkara yg sama dan bila lakiku tanya arituh, aku dah sebut jugak expired 10NOV. Tp kenapa still ingatkan 20+ NOV baru mati? Aduhhh..bengangla jugak sbb sudah berkali-kali remind the other half tp dia asik suruh 'ingatkan nanti'...ye lah, aku kan ke cuti branak konon harap dia la utk handle..Sesia je lah aku dok follow up on the FOMEMA result since Monday. Konon nak settlekan before naik kerja. Nampaknya, another RM100 kan kuberi pada pihak imigresen lg la nampaknya..Redho je lah..


Cik abangku sayang, lain kali don't rely on me alone to check those dates on the passport. I know u trust me sooo much and believe in my capability to handle those things. But dear, now I'm still alive boleh la nak buat itu dan ini . Nanti bila saya dah takda, macamana?..Huh..Yes, I know u won't read tis pon, so no point of talking to u here..:p

Lesson learnt for today:- 

1. Passport Expiry Date NOT EQUAL to Visa/Permit Expiry Date  
2. Jgn buat kerja sorang2. Sila harapkan pihak yang satu lagi juga. Double checking tu penting. We are only human. Human make mistakes. So, we  make mistakes lor.  
3. Buat reminder. Handphone beli mahal2 tu buat apa kalau tak utilize?  
4. Walau macamana kita nak elak sesuatu tu daripada terjadi, kalau nak jadi tu, jadik la jugak. 

    Dah..babyku dah nanges..dan lakiku dah bising!!..:P

    Comments (8)

    On November 19, 2009 at 8:55:00 AM GMT+8 , dd said...

    hahaha gg..aku rasa e'ry yr ko cek ngn aku terkantoi jugak kali ni... xpelah gg takde rezeki nanti rezeki yg lain datang bergolek.. :)

    hihihi aku pun last year kena fine jugak.. sbb sbuk jaga arwah kat wad time tu last2 minute bibik ckp nk smbung tggl seminggu nk xpired. aku ingat 3rd year dah x pyh fomema rupenya kena..so gitu-gini tetap lambat sehari kenalah foinnee rm100...

    hubby ku mmg dia yg lebih alert pasal dates ni sbb dia sediamaklum yg bini dia ni mmg hampeh dan last minutes memnjg..hahaha

    takpe g.. ko kan br bersalin so ada urat2 yg terputus..so dimaafkan.

     
    On November 19, 2009 at 8:57:00 PM GMT+8 , gjie said...

    aku nyampah sbb bukannye x alert..tup2,kantoi jugak..rm100 tuh utk bp hari lambat ek?..ni kira dh 11 hari lambat.fomema sok baru update..harap2 xde le kene lebih seratus..this month duit macam air yang mengalir deras!!..

     
    On November 20, 2009 at 1:18:00 AM GMT+8 , LITTLE DEWA said...

    hah bab expiry & sebagainye ni, dulu aku yg jaga. tp skang memandangkan aku dh jd mem besar (yg konon2nye aje), so aku x bape nk amik tau. sudahnye, most o the time adalah kantoi :p
    yg si die plak, mmg perangai last minit. ni mmg minit ke 59 ni baru nk buat sume bende lah!

     
    On November 21, 2009 at 12:23:00 AM GMT+8 , ms ngantuk said...

    g,
    ni partially mcm sesi lps geram kat other half jek hehehe. penat kan if semua benda kita je nk jaga?

    p/s ada maid ni stressful walau menyenangkan hidup

     
    On November 21, 2009 at 12:34:00 AM GMT+8 , gjie said...

    kay, ha ah mmg sessi lps geram ala kadar..tp jecop tuh bukannya bace blog aku ni hah..aku pon tanak dia bace..hehe..:p..and yes maid mmg at most of the time menjengkelkan,,aku sebenarnye x kesah kalu dia xnak sambung kontrak. ade la ikhtiar lain tu nnti kalu dia xde..

    eh awie, patut dh jd mem besar le tugas kau jaga itu dan ini..aku suke ke sane ke mari konon bizi kalau time cuti..dok rumah mcm x 'betah' gitu..hehe..

     
    On November 21, 2009 at 1:25:00 AM GMT+8 , LITTLE DEWA said...

    haha gjie aku dh puas buat segala 4 the last how many years eh? since i met him in may 01! now it's time gwe goyang kaki. now u know how pemalas i really am! :p

     
    On November 22, 2009 at 8:38:00 PM GMT+8 , dd said...

    haha gg... dok rumah mcm x betah gitu penyakit sama aku..ada je benda kat luar yg nak dibuat/dicari/diservey/disopping time cuti.. hehehe tapi skrg agak boleh dikawal jugak la sbb bnyk housechores yg perlu disettlekan dulu sblum nak menjengket ke mana-mana..hihihi

     
    On November 22, 2009 at 10:45:00 PM GMT+8 , gjie said...

    hehe..bestkan menjengket?..kot kalu ko dok dekat2 sini bole la kite berjengket bersame-same..ngehhehe..kt sini aku xde kwn jengketan..tepakse jengket dgn bebudak 2 org ni je..:p