I went to Tabung Haji yesterday purposely to deposit all my kids Duit Raya collection. Takut kalau hold lama2, terguna dan terhabis pulak.Their duit raya collection taklah selebat mana, biasa2 je tapi alhamdulillah ada la jugak. This year mmg kami tak beraya sakan. Lebih kurang macam tahun lepas jugak..Open hse pon satu rumah jek kami pegi.Itupon jiran selang beberapa rumah. Tetamu pon takde yg dtg..mmg takde buat open hse. Tetamu wajip setiap tahun pulak tgh dalam pantang..kuih raya seme mkn sendiri. dah habis pon cuma tinggal kuih sepit je..Hehe..teruk kan?..Camna lah nak pi beraya, 2 weekend of raya kt kampung. another 2weekends pegi HOMEDEC beli barang untuk rumah baru..huhu..bizi lah konon..:p

Oh, berbalik cerita pasal Tabung Haji tu kan. Punyalah ramai umat kat situ. Another 20 person to go before my turn. But, their service was so fast. All 7 counters (kot) are open and waiting time didn't seem to be so long. Sambil tu, I did bring mine and hubby's TH Book for update. We did the auto debit on our salary for TH saving. Hubby's just started but mine already 2 years. Punyalah susah nak soh the other half buat auto deduct ni. Almost everyday I need to remind him abt it. Biasalah malas nk isik borang and jumpe HR..Menarik juga hasil dari force saving ni. Tetiba tgk duit ada byk(takde la byk mana, tapi for me byk la tuh..), walau pada hakikatnya hutang credit card bekepuk-kepuk..hiks.

TAPI..harap tidak lah
Bila dah nampak duit agak byk kt situ kan, maka mulalah rasa gatal nak keluarkan. Furthermore, we really need a big cash for the new hse. Haish..sobar..as at now, the money still there. For the new hse, nasib lah ada duit refinance rumah lelong hari tu plus bonus lakiku. And utk barang2 yg bole di 'swipe' guna CC, mmg selamat lah..Guna CC pun kena ada cara. Imagine kalau dh swipe 2-3k, takkanlah nak bayar selepuk gitu b4 the due date came. Nak biar hutang tu lama2 lagilah jgn sebab the interest is so high tak terjangkau. What I did - I applied for 0% balance transfer offered by Public Bank. To calculate, 3000/6 = 500/mth lah. Compared to 3k, baik aku bayo 500 kan. without any extra charges. At least, boleh la adjust lagi sikit2 on monthly expenses and blaa..blaa..blaa..

KALAU..
Kalaulah monthly force saving tu tak di usik, dlm 3-4 tahun, boleh lah aku pi haji..wah..dgn syarat, kos pi haji tak le naik 50% every year!!..We did registered for Haji last 2 years and our turn will be on 2021..punyalah jauh kan. Tapi takpe..Nak pegi sekarang pon mmg tak dapek lah..Anak2 kecik lagi..sian depa..

KENAPA..
One of the reason I put the money in TH ialah:-
Adakah pendeposit TH  wajib membayar zakat simpanan atas wang simpanannya di TH ?
Jawapan:
  • Wang simpanan pendeposit-pendeposit TH disatukan dalam Kumpulan Simpanan Pendeposit-pendeposit dan dijadikan sebagai modal perniagaan. Modal perniagaan ini dilabur oleh TH dalam bidang-bidang perniagaan seperti pelaburan harta tanah, bangunan, perladangan, perusahaan dan bidang-bidang lain yang halal mengikut lunas-lunas Islam. Kumpulan Wang simpanan Pendeposit ini hanya digunakan oleh TH untuk tujuan perniagaan.

  • TH membayar zakat perniagaan bagi pihak pendeposit dan dengan demikian pendeposit tidak perlu lagi membayar zakat simpanan ke atas wang simpanannya di TH.
  
Aku pening bila orang dok argue psl ASB. And I'm nobody to komen. Still got some money in ASB + the Cert. Biarlah ia di situ..




--
Regards,
Suzilawati M.A a.k.a GJie

Comments (11)

On October 7, 2010 at 2:50:00 PM GMT+8 , iekaz said...

bagusla ko g ade akaun TH.. aku tak bukak2 pun for myself.. untuk anak2 lagila takde.. derang ade savings akaun biasaje yg return dia very d small!! skang nk cari alternative lain nk simpa duit derang katne.. yg mndtgkan hasil yg lagi banyak. derang kata ASD dah penuh, tak tahula tu.. aku blm cek.

hutang cc pun aku buat mcm ko, nasib baik aku pembayar hutang yg tegar... so HSBC offer aku 0% interest for balance transfer for 6 months. dapatla aku krgkan hutang cc Citibank aku by RM6000. Bayar HSBC RM1000 per month adalah lebih baik drpd aku kene caj ngan interest cc yg super tinggi!

uish.. lama lagi tu turn ko nk pi haji! kalau aku baru nk bukak akaun TH, n baru nk register, ntah tahun bilela pulakkan.. haihhh.. kene gi ikut swasta punye la gamaknye.. tapi xde duit! haiyooo.. camno? takpela... pelan2 kayuh to all of us!

 
On October 7, 2010 at 3:02:00 PM GMT+8 , chi chiong kai said...

cool
saya letak tabung haji for duit raya je.
monthly save kat unit trust islamic.
duit diaorg saya jaga halal haram. duit saya main hentam je.

 
On October 7, 2010 at 3:39:00 PM GMT+8 , dd said...

akukah tetamu tetap itu..

hehe aku pun belum register tbg haji lagi... insyaAllah soon...

aku since join azizi dulu tu.. n settle off all my cc last 3years so skrg mmg every month full settlmnt by due date... dpt gaji je zas,zas sana sini.. tggl la seciput utk pocket $...
ye sy pengguna cc yg tegar...

aku no komen psl asb sbb cert aku max kat situ....

ooo duit raya bdk2 ni pun blum bank in lagi.. k1 pun skit je this yr sbb x raya mana.. nasib duit raya dr ayah meriah...

 
On October 7, 2010 at 5:42:00 PM GMT+8 , gjie said...

ikek, dulu aku ade bukak ASD for Muhriz. pehtu dh maleh nk menabung at PNB UT. nk ikutkan, ASB lagi manyak return. tapi sementara tunggu bebudak tu beso, ko kene la park kt akaun ko dulu..ASD units kengkadang ada tp kene pi branch ASNB, bukan bank2 agen.ASM/ASW/TH pon ok gak return dia..savings akaun terlalu ciput..rugi woo..

btw, turn pi haji tuh mmg bapok lame..register sekarang pon ntah tahun bile dia kasik pi..but no worries, biasa kalu ade kosong dia akan panggil awal. kalu dia panggil awal, and we are not ready pon xpe, boleh delay lagi sampai ready..:)..but akak aku kate, kalu nk pi haji kene fit, sbb byk kene bejalan..

hajja, me too only menyimpan for the kids at TH utk duit raye je. dulu ade gak berangan nk masukkan at PM UT monthly(since I'm registred agent but not practice - tawun depan harus la kene lucut jawatan..:p)tp sbb dh subscribe Insurance for them, tak jadilah..lagipun I'm not really into UT lah..tried to but still can't convince myself..

dd, ye lah..ngko la tetamu wajib itu..sape lah lagi yg nak dtg rumah aku yg jauh dari seme org ..:P..wow, max ASB cert? ASB declare dividen, sile open table ye..bagus la mudon kasik duit raya kt bebudak..kitorg cuma top up duit raya bebudak ni ke 'ratus yg hampir' je..ngehehe..makpak yg kedukut..:p

 
On October 7, 2010 at 5:42:00 PM GMT+8 , gjie said...
This comment has been removed by the author.
 
On October 7, 2010 at 7:56:00 PM GMT+8 , dd said...

open table? insyaAllah..

aku pun selalunya topup ke ratus terhampir je... mudon mmg jadi pemberi duit raya tetap ke anakbini dia.. n aritu aku pun br terjumpa duit raya yg dia bg tahun lepas atas gobok.. kikiki ...

aku tak confident lagi rasanye klau pgi rumah ko sengsorang... ada aku terlajak smpai balik johor karang.. :P

 
On October 7, 2010 at 7:57:00 PM GMT+8 , dd said...

ooo apa cer aku punya UT tu ek... mudon bnyk kali soh aku tanya ko asek lupa je... ada dapat statemnt tu tapi aku tak paham kikiki

 
On October 8, 2010 at 7:18:00 AM GMT+8 , gjie said...

dd, kalu ikutkan on that dana performance, mmg ada untung x igt la pulak bape %..member aku si farrah dh pon jual balik unit dia..nnti bile bejumpe statement tu kasik aku tgk..

 
On October 8, 2010 at 7:34:00 AM GMT+8 , gjie said...

ikek, balance transfer hsbc cc tu ada upfront fee tak?

 
On October 8, 2010 at 10:53:00 AM GMT+8 , iekaz said...

takde upfront fee.. n dia tak advertise pun promo on this balance transfer.. it's for selected individual n dia akan sms ko if u are eligible. waktu derang sms aku then aku call balik dia punye customer service centre, staff dia mcm blur2 sbb tak tahu pun ade such promo.. n i have to explain to her yg aku dpt from sms, then dia pass kan aku kat officer dia, then baru dapat the 0% balance transfer.

tulah, invest kat ASB lagi better kot than ASD. tapi aku dilarang pegang buku ASB aku.. mak aku yg pegang.. bleyh? :p. si aku tak tahu balance ASB aku bape n takleh nk masuk pn dalam tu as at for now.

nk pegi haji mmg kene fit. tu sbb kalau boleh, pegi time muda-mudi. gi umrah dulu pun aku rasa mcm nak pengsan.. penat gile! n kene pulak berhimpit2 ngan 'org2 hitam' yg badan derang berganda besar than us + the weather yg panas gile + mmg kene jalan super banyak.. tak dpt kubayangkan kalau musim haji cemane.. sure lagi mengujikan iman n ketahanan fizikal.

 
On October 14, 2010 at 11:45:00 AM GMT+8 , ms ngantuk said...

wahh tahun 2021 would make us aged 43 then. takle lama sgt. aku yg berangan nk pegi umur 40 tak bukak2 akaun lg. haishh...